06.11.2008

Кампанию Johnnie Walker признали самой эффективной на IPA Awards-2008

Фестиваль эффективной рекламы IPA Awards-2008 признал кампанию виски Johnnie Walker «Keep Walking» от агентства BBH самой результативной и отдал ей гран-при, золото и специальный приз в номинации «Best International Multi-Market» за возрождение бренда и увеличение продаж на 48%. Кампания «Keep Walking» прошла за 8 лет на 120 рынках мира, предоставив на суд покупателей более 50 телевизионных роликов и 150 принтов.

Агентство Bartle Bogle Hegarty начало работать с виски Johnnie Walker в 1999, когда его доля на рынке падала с неизменной скоростью. BBH провело тщательное исследование потребителей и выяснило, что для мужчин основой успеха является не богатство, а желание развиваться и идти вперед вопреки жизненным трудностям. На этом инсайте и была построена уже знаковая кампания «Keep Walking», основанная на идее прогресса.

По итогам конкурса IPA, агентство BBH получило не только приз за самую эффективную кампанию года для «идущего Джонни», но и золото за рекламу для фаст-фуда KFC, серебро за кампанию для автомобиля Audi и бронзу за работу для бисквитов Cadbury. Жюри отметило простоту, ясность и тщательный подход в разработке рекламы BBH.

Золотом IPA отметили и кампанию для супермаркетов Sainsbury от агентства Abbott Mead Vickers.BBDO. Рекламисты призвали покупателей изменить свой традиционный маршрут по магазину и попробовать приготовить что-то новое. Для этого они привлекли знаменитого повара Джеми Оливера, который разработал интересные рецепты, их впоследствии повесили на полки супермаркета. По итогам кампании за два года продажи выросли до 550 миллионов фунтов стерлингов.

Кроме того, агентство Mindshare получило серебро за совместную с Ogilvy Advertising кампанию для Dove за естественную красоту. Как результат рекламы продажи товара достигли 38 миллионов фунтов стерлингов. Всего по итогам фестиваля жюри вручило 5 золотых наград, 10 серебряных, 8 бронзовых и 9 специальных призов.

Конкурс IPA, организованный некоммерческой ассоциацией рекламных агентств Великобритании, оценивает кампании с точки зрения их эффективности. Поэтому в призеры фестиваля попадают только те Big Idea, которые доказали свою коммерческую состоятельность и увеличили продажи товара. Жюри IPA Awards состоит из представителей рекламных агентств и стороны клиентов, первые составляют шорт-листы, а вторые выбирают победителей конкурса. В этом году председателем жюри стал бывший глава компании Cadbury Джон Сандерлэнд.

Специальные призы:


Гран-при (спонсор Thinkbox) - Bartle Bogle Hegarty для Johnnie Walker, Diageo

Campaign: From whisky producer to global icon: The story of 'Keep Walking'
Brand: Johnnie Walker
Client: Diageo
Agencies: Bartle Bogle Hegarty
Authors: Steve Mustarde, Bartle Bogle Hegarty Karl Weaver, D2D


Самая эффективная кампания года (спонсор Thinkbox) - Bartle Bogle Hegarty

Campaign: From whisky producer to global icon: The story of 'Keep Walking'
Brand: Johnnie Walker
Client: Diageo
Agencies: Bartle Bogle Hegarty
Authors: Steve Mustarde, Bartle Bogle Hegarty Karl Weaver, D2D

Награда Чарльза Чэннона Best New Learning - RKCR/Y&R и The Home Office для Acquisition Crime

Campaign: Cutting the cost of crime
Brand: Acquisition Crime
Client: The Home Office
Agencies: RKCR/Y&R, The Home Office
Authors: Alice Huntley, RKCR/Y&R Sharon Sawers, The Home Office

Награда Саймона Броудбента Best Dedication to Effectiveness (спонсор WARC) - The Home Office

Campaign: Cutting the cost of crime
Brand: Acquisition Crime
Client: The Home Office
Agencies: RKCR/Y&R, The Home Office
Authors: Alice Huntley, RKCR/Y&R Sharon Sawers, The Home Office

Лучшая интегрированная кампания Best Integration (спонсор by Royal Mail) - Abbott Mead Vickers.BBDO для Sainsbury

Campaign: How an idea helped make Sainsbury's great again
Brand: Sainsbury's Supermarket
Client: Sainsbury's
Agencies: Abbott Mead Vickers.BBDO
Authors: Tom Roach, Abbott Mead Vickers.BBDO Craig Mawdsley, Abbott Mead Vickers.BBDO

Best Media, (спонсор DDS) - RKCR/Y&R и The Home Office для Acquisition Crime

Campaign: Cutting the cost of crime
Brand: Acquisition Crime
Client: The Home Office
Agencies: RKCR/Y&R, The Home Office
Authors: Alice Huntley, RKCR/Y&R Sharon Sawers, The Home Office

Best Small Budget - DDB London для Radley

Campaign: From bags to riches
Brand: Radley
Client: Radley + Co
Agencies: DDB London
Authors: Julian Calderara, DDB London Les Binet, DDB Matrix Sarah Carter, DDB London

Best International Single Market - Ogilvy & Mather Vietnam для Public Awareness Campaign 'Helmet Wearing', Asia Injury Prevention Foundation

Campaign: From bags to riches
Brand: Radley
Client: Radley + Co
Agencies: DDB London
Authors: Julian Calderara, DDB London Les Binet, DDB Matrix Sarah Carter, DDB London

Best International Multi-Market, (спонсор Xtreme Information) - Bartle Bogle Hegarty для Johnnie Walker, Diageo

Campaign: Cutting the cost of crime
Brand: Acquisition Crime
Client: The Home Office
Agencies: RKCR/Y&R, The Home Office
Authors: Alice Huntley, RKCR/Y&R Sharon Sawers, The Home Office

Золото:


Bartle Bogle Hegarty для Johnnie Walker, Diageo
Campaign: From whisky producer to global icon: The story of 'Keep Walking'
Brand: Johnnie Walker
Client: Diageo
Agencies: Bartle Bogle Hegarty
Authors: Steve Mustarde, Bartle Bogle Hegarty Karl Weaver, D2D


Bartle Bogle Hegarty для KFC

Campaign: "Finger lickin good results" How celebrating taste reversed the fortunes of KFC
Brand: KFC
Client: KFC UK
Agencies: Bartle Bogle Hegarty
Authors: Jude Lowson, Bartle Bogle Hegarty Ed Booty, Bartle Bogle Hegarty

RKCR/Y&R и The Home Office для Acquisition Crime

Campaign: Cutting the cost of crime
Brand: Acquisition Crime
Client: The Home Office
Agencies: RKCR/Y&R, The Home Office
Authors: Alice Huntley, RKCR/Y&R Sharon Sawers, The Home Office

Red Bee Media и UKTV для Dave

Campaign: Now everyone has a mate called Dave
Brand: Dave
Client: UKTV
Agencies: Red Bee Media, UKTV
Authors: Hannah Yelin, Red Bee Media, Jonathan Wise, Red Bee Media

Abbott Mead Vickers.BBDO для Sainsbury

Campaign: Now everyone has a mate called Dave
Brand: Dave
Client: UKTV
Agencies: Red Bee Media, UKTV
Authors: Hannah Yelin, Red Bee Media, Jonathan Wise, Red Bee Media

Серебро:


Bartle Bogle Hegarty для Audi

Campaign: Firing up the Quattro. How Audi accelerated into the 21st Century
Brand: Audi
Client: Audi UK
Agencies: Bartle Bogle Hegarty
Authors: Ed Booty, Bartle Bogle Hegarty Adam Knight, Bartle Bogle Hegarty Dan Hauck, Bartle Bogle Hegarty Rachel Hatton, Bartle Bogle Hegarty

RKCR/Y&R для Danone Activia

Campaign: The value of letting the product shine
Brand: Danone Activia
Client: Danone UK
Agencies: RKCR/Y&R
Authors: Jeremy Poole, RKCR/Y&R Joanna Bamford, RKCR/Y&R

JWT для De Beers

Campaign: The value of letting the product shine
Brand: Danone Activia
Client: Danone UK
Agencies: RKCR/Y&R
Authors: Jeremy Poole, RKCR/Y&R Joanna Bamford, RKCR/Y&R

RKCR/Y&R и The Home Office для Acquisition Crime

Campaign: Giving it to you straight
Brand: Direct Payment
Client: DWP/COI
Agencies: Miles Calcraft Briginshaw Duffy
Authors: Andy Nairn, Miles Calcraft Briginshaw Duffy Jamie Kenny, Miles Calcraft Briginshaw Duffy

Ogilvy Advertising и MindShare для Dove, Unilever

Campaign: Dove's big ideal - From real curves to growth curves
Brand: Dove
Client: Unilever
Agencies: Ogilvy Advertising, MindShare Media UK
Authors: Nicolette Robinson, Ogilvy Advertising Haruna McWilliams, Ogilvy Advertising Felix Bullinger, MindShare Media UK Clay Schouest, MindShare Media UK

MediaCom и M&C Saatchi для Lucozade Sport, GSK

Campaign: How we doubled sales by focusing on less
Brand: Lucozade Sport
Client: GSK
Agencies: MediaCom, M&C Saatchi
Authors: Chris Binns, MediaCom James Joice, M&C Saatchi Clare Newman, MediaCom

Ogilvy & Mather Vietnam для Public Awareness Campaign 'Helmet Wearing', Asia Injury Prevention Foundation

Campaign: Winning Vietnam's helmet war
Brand: Public Awareness Campaign for Helmet Wearing
Client: Asia Injury Prevention Foundation
Agencies: Ogilvy & Mather Vietnam
Authors: Alex Clegg, Ogilvy & Mather Vietnam

DDB London для Radley

Campaign: From bags to riches
Brand: Radley
Client: Radley + Co
Agencies: DDB London
Authors: Julian Calderara, DDB London Les Binet, DDB Matrix Sarah Carter, DDB London

RKCR/Y&R для Virgin Atlantic, Virgin Atlantic Airways

Campaign: How 15 years of communications helped break British Airways stranglehold
Brand: Virgin Atlantic
Client: Virgin Atlantic Airways
Agencies: RKCR/Y&R
Authors: Emily James, RKCR/Y&R Sergen Ozbek, Brand Science

Miles Calcraft Briginshaw Duffy для Waitrose

Campaign: David vs Goliath: The rematch
Brand: Waitrose
Client: Waitrose
Agencies: Miles Calcraft Briginshaw Duffy
Authors: Andy Nairn, Miles Calcraft Briginshaw Duffy Mary Tucker, Miles Calcraft Briginshaw Duffy

Бронза:


WCRS, Mediaedge:cia и Incentivated для Cabwise, Transport for London

Campaign: Creating a brand to help prevent rapes
Brand: Cabwise
Client: Transport for London
Agencies: WCRS, Mediaedge:cia, Incentivated
Authors: Giselle Okin, WCRS Victoria Sangster, Mediaedge:cia Robert Thurner, Incentivated Fergus Adam, WCRS

Bartle Bogle Heggarty для Cadbury's Buscuits, Burton's Foods

Campaign: Oh Happy Day: How advertising helped biscuits buyers discover a new name in chocolate digestives
Brand: Cadbury's Biscuits
Client: Burton's Foods
Agencies: Bartle Bogle Hegarty
Authors: Amanda Feve, Bartle Bogle Hegarty

RKCR/Y&R для Learndirect, UFI

Campaign: Careers Advice from Learndirect: The whole story about being incomplete
Brand: Learndirect
Client: UFI
Agencies: RKCR/Y&R
Authors: Jon Tipple, RKCR/Y&R

DDB London для Marmite, Unilever

Campaign: Please look after this brand: the launch of the Marmite Squeezy
Brand: Marmite
Client: Unilever
Agencies: DDB London
Authors: Kirsty Saddler, DDB London Sarah Carter, DDB London Les Binet, DDB Matrix Alex Vass, DDB London

Delaney Lund Knox Warren & Partners для Morrisons, Wm Morrisson Super-markets

Campaign: Fresh growth for Morrisons
Brand: Morrisons
Client: WM Morrison Supermarkets
Agencies: Delaney Lund Knox Warren & Partners
Authors: Sandya Piyasena, Delaney Lund Knox Warren & Partners Alex Kuropatwa, Delaney Lund Knox Warren & Partners

Ogilvy&Mather Advertising Beijing для Motorola, Motorola (China) Electronics

Campaign: Marketing Motorola in China
Brand: Motorola
Client: Motorola (China) Electronics
Agencies: Ogilvy & Mather Advertising Beijing
Authors: Tim Broadbent, Ogilvy & Mather Advertising Beijing Edward Bell, Ogilvy & Mather Advertising Beijing Anthony Wong, Ogilvy & Mather Advertising Beijing Weifan Zhang, Ogilvy & Mather Advertising Beijing Zheng Li, Ogilvy & Mather Advertising Beijing

LyleBailie International для Road-Safety, Department of Environment (NI) и The Road Safety Authority (ROI)

Campaign: The longer-term effects of seatbelt advertising
Brand: Road Safety
Client: Department of Environment (NI) and the Road Safety Authority (ROI)
Agencies: LyleBailie International
Authors: David Lyle, LyleBailie International Julie Anne Bailie, LyleBailie International Robert Lyle, LyleBailie International David Martin, LyleBailie International Dawn McCartney, LyleBailie International

Miles Calcraft Briginshaw Duffy и MediaCom для Trident, Metropolitan Police Service

Campaign: Making a small budget go a long way
Brand: Trident
Client: Metropolitan Police Service
Agencies: Miles Calcraft Briginshaw Duffy, MediaCom
Authors: Andy Nairn, Miles Calcraft Briginshaw Duffy Matt Buttrick, MediaCom Duncan Snowden, MediaCom